Etter et mer eller mindre vellykket forsøk på å få tatt bilder underveis,var det Elverum som galdt. Inn på stasjonen og oi,mye folk og biler,men fant en grei parkering. Fram med kamera og skyt løs. Det var et stort damp lok av typen 30a,det skjønner alle hva er,med numret 271. Levert i 1914 og var i drift fram til 1968,og var datidens hurtigtog lokomotiv som kunne gå i 100 km/t,men måtte begrenses til 90 km/t på grunn av dårlige skinneganger. Det andre er et mindre lokomotiv med navnet Caroline,en gammel dame levert i 1861 og er av typen 2a med nummer 17. Så mye folk og linselus ble det mange bilder.Dytter inn liker ved bildene. For øvrig kommer opplysningene fra Norsk Jernbanemuseum og Wikipedia.
Caroline også kalt Karet toget og på det andre sporet er vognene til 30a 271.(det store loket.)
Om lok type 2a:
Karetvognene og Caroline hører til Jernbanemuseet og kjøres ved spesielle anledninger.
Et langt tømmer tog med diesel loket av typen T66 med nummer 401. Mer om T66:
Hurtigtog loket av typen 30a med nummer 271.Mer om lok type 30a:
Caroline som gikk av med pensjon i 1953 er det tredje gamleste loket i drift.
Mye folk og duften av kull og damp,blir en egen stemning av det
Caroline fyrer på,skal til Hamar igjen
Et syn for guder,hehe
Neste ut fra Elverum,30a 271 på vei hjem
Gutten i røyken fikk en ny mening opp på bru ved stasjonen.
Toget har gått........og jag stod kvar i dimman
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Jomfrudammen 060519
Inne i skog oven for Skiens fritidspark ligger Jomfudammen. Dammen var i tidligere tider vannverk til deler av Solum kommune. I dag står dam...
-
Det er mye en kan si om Østfold,men kulturminner og stikkveier er det overalt. Litt for hånds lesing gjorde at det dukket om ei gammel sag o...
-
Det ble en skikkelig rundtur da jeg skulle bruke GPS en for å finne museet,men Drammen er en spennende by. Så vel framme så det du ser er gr...
-
En av Østfolds middelalderkirker, denne ble bygget ca. 1170 og er en langkirke i stein. Kirken var opprinnelig en hovedkirke og er en av Øst...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar