Lenge før bilens tid var tog og båt framkomstmidlet, i Setesdalen var det høydeforskjell mellom Byglandsfjorden og Åraksfjorden. For å sikre seg båttrafikk til bygdene oppover i dalen ble det bygget et sluseanlegg i 1869. Mange år seinere ble det bygget en demning nord for Evje slik at vannstanden steg i Byglandsfjorden og bruken av slusene ut gikk. Nå er det bare veteranbåten DS Bjoren som bruker slusene på sommerstid. Det er mye fint stein arbeid både i slusene og bjelkebrua fra 1922 med brukar av hugget stein. Det er også en steinhvelvbru bygget i 1914 og en buebru i betong bygget i 1963.Stopp,gå en runde på den gamle rasteplassen som ligger midt i anlegget. Parkere gjør du på den nye rasteplassen rett etter Storstraumen. Mer lesestoff om Storstraumen.
Bjelkebrua med slusene
Den gamle rasteplassen
Milla synes at et bad i varmen er deilig.
Utsikt mot den nye rasteplassen og Straumlandsnuten
Mye fint stein arbeid
Her er det kun rå kraft som trengs ved slusing
Utsikt utover Åraksfjorden
Fantastisk natur med et fantastisk byggverk
Bjelkebrua fra 1922 som var i bruk fram til 1963.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Jomfrudammen 060519
Inne i skog oven for Skiens fritidspark ligger Jomfudammen. Dammen var i tidligere tider vannverk til deler av Solum kommune. I dag står dam...
-
Det er mye en kan si om Østfold,men kulturminner og stikkveier er det overalt. Litt for hånds lesing gjorde at det dukket om ei gammel sag o...
-
Det ble en skikkelig rundtur da jeg skulle bruke GPS en for å finne museet,men Drammen er en spennende by. Så vel framme så det du ser er gr...
-
En av Østfolds middelalderkirker, denne ble bygget ca. 1170 og er en langkirke i stein. Kirken var opprinnelig en hovedkirke og er en av Øst...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar