Da er vi kommet til veis ende på Setesdalsbanen. Røyknes var et stoppested og var sentral ved byggingen av jernbanen videre og Nomeland kraftverk. Stedet har i dag ca 100 innbyggere. Da jernbanen ble lagt ned så ble skinner og bygninger revet. Nå er stasjonsbygningen på plass igjen,riktig nok en stasjon på Bergensbanen,Svenkerud. Vanntårn og privet er rekonstruert etter tegninger og beskrivelse. Ta av fra RV9,det er skiltet mot Røyknes,noen kilometer med skog og smal vei er du der. Etter at du har fått med Røyknes så er tipset Nomeland kraftverk og demningen. Begge deler er et besøk verdt. Du kjører på traseen til Setesdalsbanen et godt stykke. God tur og se hvordan man bygget i tidligere tider..
En god gammeldags krakk med NSB logo
Godsvogn fra Setesdalsbanen
Vanntårnet er bygget opp etter tegninger og lokalkunnskap
Fin utsikt utover Skilandsfjorden
Detaljer fra vanntårnet
En god gammel pens og vanntårnet
Stasjonsbygning og privet. Privet er jernbanens svar på dass.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Jomfrudammen 060519
Inne i skog oven for Skiens fritidspark ligger Jomfudammen. Dammen var i tidligere tider vannverk til deler av Solum kommune. I dag står dam...
-
Det er mye en kan si om Østfold,men kulturminner og stikkveier er det overalt. Litt for hånds lesing gjorde at det dukket om ei gammel sag o...
-
Det ble en skikkelig rundtur da jeg skulle bruke GPS en for å finne museet,men Drammen er en spennende by. Så vel framme så det du ser er gr...
-
En av Østfolds middelalderkirker, denne ble bygget ca. 1170 og er en langkirke i stein. Kirken var opprinnelig en hovedkirke og er en av Øst...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar